Co używać do UX design?

Ostatnio pracuje ze znajomymi nad pewnym projektem i po krótkim czasie odczuliśmy pozytywne wpływy używania aplikacji do designu i prototypowania.

Zaznaczę, że jestem początkującym więc nie mam za dużo doświadczenia w tej kwestii :slight_smile:

Dotychczas zerknąłem na 3:

  1. Adobe XD - z wymienionych przeze mnie w mojej opinii najsłabszy. Aczkolwiek ma minimum tego co potrzeba. Jest darmowy na 1 usera.
  2. Sketch - jest sexi, ma fajne wtyczki ale kosztuje 100$ (jest jeszcze zniżka 50% dla studentów), ma eksport do Reacta aczkolwiek nie wiem ile to warte jest.
  3. Figma - podobne do Sketcha. Darmowa dla studentów. Ma chyba mniej wtyczek.

Dodatkowo z komponentów chciałem użyć gotowej paczki Eva Design i na złość do Figmy jest płatne a do Sketcha darmowe…

Co robić, jak żyć?
Jest tu ktoś doświadczony aby doradzić które narzędzie najlepiej się uczyć i co użyć do designu z gotowych komponentów (chyba, że mam od startu robić własne brzydkie prostokąty jako przyciski :smiley: )

@pawelorzech się zna😅

1lajk

Myśle, ze ktoś się znajdzie… :wink:

No witam, to chyba coś dla mnie. Zanim zacznę o Sketch vs Figma to powiem tylko, że Adobe XD nie nadaje się jeszcze do sensownej pracy. Po prostu. Nie ma takiego community i tak dalej, które pozwala Ci mocno rozwinąć skrzydła.

Sketch jest super, ale jest tylko na maka i to taki mocno singleplayer. Nie patrz na żadne exporty do reacta, bo to zwykle nie jest nic warte.

Ja właśnie teraz przechodzę ze Sketcha na Figmę. Całą firmą przechodzimy, bo można sporo zaoszczędzić, a możliwości są takie same, jak nie większe. Masz duże wsparcie community, są bardzo przydatne (czy też znane ze Sketcha) pluginy i biblioteki. Jeśli Eva Design jest płatne do Figmy, to jestem pewien, że możesz znaleźć dużo innych opcji, które będą darmowe.

To, co mocno wyróżnia Figmę to fakt, że oprócz multiplatformowości, masz dużo narzędzi w jednym i to wcale nie znaczy, że są gorszej jakości. Figma = Sketch + invision + proto + zeplin. A to duży plus, że nie musisz szukać dodatkowych narzędzi, które będą Ci potrzebne np. do developer handover.

Więc jeśli zaczynasz, jesteś początkujący i chcesz w coś wejść, a nie wiesz w co - wejdź w Figmę. To nie będzie zła inwestycja. A jak zmienisz za jakiś czas zdanie, poczujesz się ograniczony albo będziesz chciał po prostu czegoś nowego - to rzeczy, które nauczysz się w Figmie, będą użyteczne też w Sketchu (chociaż jest parę fundamentalnych różnic, ale zupełnie nic Ci teraz nie powiedzą, więc nie przejmuj się nimi).

1lajk

To ja może z innej beczki - od czego zacząć przygodę, jeśli chciałbym wejść głębiej w UX design?

Tak, wiem, pisałem tutaj kiedyś o programowaniu, ale po dłuższej przygodzie z Pythonem i próbą poskromienia Xcode doszedłem do wniosku, że programowanie to chyba nie dla mnie jest.

Od pewnego czasu coś tam poczytuję sobie o UX design. Na uczelni ostatnio miałem coś a’la lekkie wprowadzenie do tego zagadnienia i bardzo mnie zaciekawiło, a podejrzewam, że bariera wejścia, by coś zacząć tworzyć jest - przynajmniej tak mi się wydaje - dużo mniejsza, niż w “kodowaniu”.

Ja już dostawałem takie pytania więc wklejam to, co kiedyś napisałem.

Mam lagi i nie umiem odpisywać na maile na czas. Ale…

Ja jestem samoukiem - wszystko co się nauczyłem, nauczyłem się “on the go”. Jest oczywiście parę książek, podcastów itd. Ale najwięcej nauczyłem się robiąc swoje rzeczy.

Przede wszystkim dużo daje jak załapiesz się gdzieś na UXowy staż - to jest super prosta droga do umiejętności. A jak jeszcze będzie tam ktoś, kto weźmie Cię pod skrzydła - to masz już w ogóle łatwiej.

Natomiast zakładając, że nie masz takiej możliwości, to nadal masz sporo wariantów.

Przede wszystkim warto czytać co tam się dzieje na Medium/Quora pod tagami UX. Nie przyjmować oczywiście wszystkiego za prawdę oświeconą, ale warto znać trendy i wiedzieć, o czym się mówi, chociażby po to, żeby wypracować swoje własne stanowisko.

Są też subreddity, na których warto się pojawić - jest ich dużo, jak wpiszesz “reddit UX” w Google, to wyskoczy przynajmniej parę, na których można zacząć szukać ciekawych informacji i rzeczy, którymi warto się zainteresować. Tutaj masz dobry wątek, do którego warto zajrzeć: https://www.reddit.com/r/userexperience/comments/77i338/where_to_get_started_for_learning_ux/.

To co moim zdaniem daje dużo wartości, to jest… rysowanie rzeczy od początku. Po swojemu. To nie dość, że pomaga Ci myśleć krytycznie, buduje też Twoje portfolio, którego pewno jeszcze nie masz. Weź aplikację, z której korzystasz. Popatrz na to co Cię denerwuje albo co zrobiłbyś inaczej. Nazwij te potrzeby - spełnienie ich jest teraz Twoim designerskim celem. Zrób sobie własną wersję tych rozwiązań. Może podziel się nią w internecie na blogu albo behance? Jakakolwiek publikacja swojej pracy to zawsze plus.

Wiem, że po prostu pokazałem Ci parę miejsc i musisz teraz sam więcej poszukać, ale myślę, że to już dobra podpowiedź. I pamiętaj, nie zrażaj się. Jak dasz ciała albo nie będziesz czegoś ogarniać - trudno. Wrócisz do tego kiedy indziej, może potrzeba do tego więcej umiejętności. Zdobędziesz je, wrócisz do tematu i okaże się, że wiesz co można wtedy zrobić.

Powodzenia :slight_smile:

2lajki

Adobe XD jest tragiczny. Bardzo ciężko zarządza się biblioteką wspólnych komponentów. W przypadku uporządkowanych projektów, bardzo trudno jest tam zaprowadzić porządek, gdzie każdy z elementów przygotowanego UI będzie miał swoje miejsce w hierarchii.

Jest jeszcze jeden aspekt, który często bywa dyskwalifikujący - AdobeXD nie jest wolne od polityki Adobe, która polega na dość agresywnej monetyzacji. Narzędzie jest darmowe, ale tylko w ograniczonym zakresie. Większe projekty wymagają finansowania. Praktyka Adobe jest do tego stopnia niepokojąca, że nie da się w prosty sposób wyeksportować wszystkich prototypów np do Sketcha. Zaimportować ze Sketcha można, ale wyeksportować nie.

Żeby nie było o samych negatywach - Całkiem niegłupio robi się prototypy. Nie jest to idealne, ale na pewno bardziej zaawansowane animacje można wykonać niż w Sketch.

Sketch jak dla mnie nadal chyba najlepszy z całego zestawienia, głównie ze względu na przemyślany mocno sposób tworzenia symboli. W dużych aplikacjach, gdzie tych komponentów jest dziesiątki tysięcy to pozwala to narzędzie odnaleźć się we wszystkim.

Wokół Sketch funkcjonuje ogromne community, więc większość aplikacji do designu, grafiki, animacji etc będzie na pewno z nim współpracowało.

Jak dla mnie kolejnym aspektem przemawiającym na korzyść Sketch jest to, że pomimo dużych projektów działa on całkiem sprawnie na relatywnie słabym sprzęcie, głównie za sprawą rozsądnego wykorzystanie zasobów - grafika wektorowa to pure CPU i tutaj nie ma problemów, natomiast w przypadku grafiki rastrowej stosowane są fajne zabiegi poprawiające wydajność (np przy pinch to zoom) artboardy mają wyłączane czy też pogarszane tekstury. W efekcie czego pracuje się całkiem sprawnie nawet na słabym sprzęcie.

Figma. W zasadzie jest po środku. To co jest w niej mega fajne to, to że jest x-platformowa. Niestety jest GPU-intense, więc komputer będzie potrzebował dobrej grafiki. Sama aplikacja jest tak jak pisałem w środku - pomiędzy Sketch, a XD.

Żeby zacząć z designem polecam ściągnąć sobie raporty UXPina. Bardzo fajne czytadła o tym jak robić, jak nie robić. Jakie są trendy.
W dodatku koniecznie trzeba się zapoznać z materiałem prezentowanym przez Google na material.io czy z developer.apple.com/design
tam jest bardzo dużo o samym designie aplikacji oraz prostych paternach, o których zapominają często bardziej doświadczeni designerzy.

2lajki

Jeszcze na koniec dodam tyle.
Oczywiście mogę podać książki jakie warto przeczytać. Pewnie też jestem w stanie podzielić się jakimiś zbiorami w granicy rozsądku.

Najważniejsze to natomiast skupić się na samym użytkowniku końcowym czy danej funkcjonalności, a nie na narzędziu, w którym będziemy robili projekt. Jeśli nie chodzi tutaj tworzenie UI, a zapeototypowanie aplikacji całościowo z naciskiem na UX to wystarczy kartka i długopis :slight_smile: tak też często właśnie zaczyna się tworzenie apek. Nie tak dawno temu jeden z fajniejszych designów wraz z animacją, która była częścią dużej prezentacji na fintach fiestival zaprojektowałem w Keynote, więc narzędzie jest wtórne :slight_smile:

2lajki

Podrzuć proszę jakieś książki warte przeczytania. Wolę spytać o pozycje niż googlowanie, ponieważ…
No właśnie, chociażby w psychologii, którą studiuję (5 rok, jednolite magisterskie) jest masa książek o tematyce np. Psychologii marketingu, ale tylko garstka warta jest poświęcenia dwóch-trzech dni na przestudiowanie książki od a do z.

1lajk

Będę wdzięczny za wszelkie podzielenie się materiałami i książkami, ewentualnie jeśli nie możesz to linki co i gdzie kupić.

Nie planuje kariery chyba ale naprawdę od kiedy zostałem zmuszony w pracy żeby być fullstackiem (z naciskiem na frontend) to czuje, że jara mnie design i interesuje mnie żeby to było dobre dla usera.

A po godzinach chce trzaskać projekty z kumplami więc chciałbym się tym zająć zamiast czekać aż ktoś przyjdzie to zrobić ponieważ jak napisałem sprawia mi to przyjemność (zresztą jak uczenie się nowych rzeczy).

Z material design jestem zaznajomiony od lat.
Na razie przyjąłem taktykę własnych komponentów tak jak poradził @pawelorzech
Zreszta widzę już jak Figma mnie wspomaga w budowaniu komponentów.

3lajki

Widzę, że Adobe XD nie ma tu zbyt wielu fanów, jednak postaram się stanąć w jego obronie :slight_smile:

Pracuję w UI/UX już od ładnych kilku lat i przeszedłem przez wszystkie narzędzia. Od jakiś 5 miesięcy pracuję już tylko w XD (przeszedłem z Figmy, wcześniej tylko Sketch). To w jakim tempie się ten program rozwija to jest totalny szok. Comiesięczne update, świetne community i cudowna współpraca z reszta CC. W ostatnich aktualizacjach doszła kolaboracja live (jak w figmie), auto animate prototypów i udostępnianie ich przez www (jak w principle) i naprawdę zarąbista obsługa komponentów - działają najbardziej intuicyjnie z całej wielkiej trójki programów do UI.

Jeżeli potrzebujesz zrobić szybko prosty prototyp z interakcjami, najszybciej zrobisz go właśnie w XD.

Tak naprawdę każdy z tych programów ma podobne możliwości, wszystkie są bardzo przystępne do nauki. Na koniec dnia i tak wybierzesz ten w którym pracuje Twój zespół.

4lajki

Gorzej jeśli to ja mam wybrać w czym będzie pracować zespół :slight_smile: Figma mi się podoba aktualnie.