464 - …i dłubał w kodeczku

Originally published at: #464 – …i dłubał w kodeczku – YesWas | Podcast

Przepraszamy za opóźnienie, to nie jest tak, że tak chcemy nagrywać od teraz, ale Paweł był chory i dopiero dziś był w stanie nagrywać podcast. Niestety, 30 lat na karku, starość nie radość!

Linki:

– Nasza instancja na Mastodonie: https://social.yeswas.pl

– https://meta.discourse.org/t/federation-support-for-discourse/90921/87

https://cyberdefence24.pl/prywatnosc/seria-dziwnych-zdarzen-czy-kreml-widzi-zawartosc-czatow-na-telegramie

https://www.wired.com/story/the-kremlin-has-entered-the-chat/

https://www.macrumors.com/2023/01/18/ios-16-3-advanced-data-protection-global/

https://support.apple.com/en-us/HT212520

Natomiast jeśli chcecie zacząć z całym Fediverse/Mastodonem:

– Nasza instancja na Mastodonie: https://social.yeswas.pl

Mastodon

Link do profilu Pawła

Link do profilu Wojtka

Zostań mecenasem naszego podcastu. Już od 15 zł lub 3$ odblokuj dostęp do półodcinków After Dark dostępnych tylko dla Patronów. Kliknij tu (https://www.patreon.com/ywp) i wspieraj redakcję Yes Was.

Potrzebujesz maila albo VPN? Polecamy: Fastmail – https://ref.fm/u26294944, Surfshark – https://surfshark.deals/yeswas.

Porozmawiaj z nami i naszą cudowną społecznością na forum Yes Was Podcast (https://forum.yeswas.pl).

Kanał z dobrymi promkami: YesWasDiscount

Możesz być z nami w kontakcie także na grupie na Telegramie.

Prowadzący: Paweł Orzech, Wojtek Wieman

Identyfikacja wizualna: Antoni Kwiatkowski

Intro: Breakmaster Cylinder

00:00:00 – Intro BMC

00:00:25 – Orzeszek był chory…

00:01:23 – … i dłubał w kodeczku.

00:24:17 – Telegram i bezpieczeństwo

00:39:30 – Szyfrowanie iCloud

00:44:12 – Elektryki

00:55:55 – Patroniusze

00:56:32 – Outro BMC

1 polubienie

O, dziękuję Pan @pawelorzech za instancję.

Poszłem tam :wink:

PS. Jakieś echo chyba jest w tym odcinki. W sensie czasem Wojtka słychać 2 razy :wink:

1 polubienie

Może znowu za głośno go dałem :smiley:

3 polubienia

Will it still be possible to buy and sell second hand petrol and diesel-driven cars after 2035, and get fuel for them?

Yes, this will all still be possible. However, the total cost of ownership - cost of fuel, maintenance, purchasing and insurance - might increase.

Ale

Still, the EU law met resistance from some industry and countries when it was proposed in July 2021. As a result, the final deal includes some flexibilities including that small carmakers producing less than 10,000 vehicles per year can negotiate weaker targets until 2036.

2 polubienia

co jest zbanowane - mozna odbanowac.
Niedawno jeszcze gaz byl paliwem ekologicznym a elektrownie atomowe nie. Dzis jest kompletnie na odwrot.
Jesli nie zostana rozwiazane problemy szybkiego ladowania ogromnej ilosci pojazdow jednoczesnie, to spodziewam sie, ze spalinowki beda jezdzic znacznie dluzej. Szczegolnie ze stacje benzynowe zostaja, bo wciaz bedziemy miec ciezarowki.

3 polubienia

I może tak się stanie. Ja od zawsze powtarzam, ze elektryki to jest tylko faza przejściowa, a nie cel.
Wszyscy tak się napalają, ale bądźmy obiektywni: przez ostatnie kilka lat nie było aż tak dramatycznego skoku w technologii baterii, który zniwelowałby bolączki elektryków.

Mam wrażenie, ze wszyscy zapominają o paliwach syntetycznych, ktore już istnieją, choć oczywiście nie na szeroka skale. Porsche jest liderem w jego developmencie.

Paliwa syntetyczne nie są produkowane z ropy jak sama nazwa wskazuje, a jedną z ich składowych jest dwutlenek węgla pozyskiwany z atmosfery, który podczas spalania jest wydalany w stosunku 1:1, czyli co zabierzemy CO2, to oddamy. Czyli chyba nie jest nadużyciem stwierdzenie, ze jest to rozwiązanie ekologiczne.

Dodatkowym plusem takiego paliwa jest to, ze gdyby weszło do masowej produkcji, to każdy mógłby je produkować. Nie byłoby wydawania pieniędzy w Rosji albo Arabii Saudyjskiej.

A teraz zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że Wasze V8-ki dalej robią bul bul, paliwo syntetyczne jest dostępne na każdej stacji benzynowej, nie musicie używać aplikacji, żeby zatankować, macie zasięg taki sam jak dziś w autach benzynowych i nie czekacie w kolejkach, a na stacji każdy z dystrybutorów jest sprawny.

Ładowanie EV w 20 minut brzmi dobrze, ale to chyba wszyscy zakładają, że do ładowania nie ma kolejki i wszystkie ładowarki pracują. Bo wystarcza 2-3 samochody przed nami i nasze 20-minutowe 0-80% nagle zajmuje godzinę.

I, by the way, dostępne dziś paliwa syntetyczne można lać do współczesnych samochodów benzynowych bez żadnych ich modyfikacji.

9 polubień

mysle ze wady i zalety elektrykow sa powszechnie znane. Ja z checia zamienilbym bulbul na bezszelestny naped ze swietnym przyspieszeniem bez skrzyni biegow. Ale to ja. A kazdy jest inny i wszystkim nie dogodzisz.

Ja chciałem zauważyć, że w Brazylii już ię jeździ na E100, czyli bioetanolu bez dodatku benzyny :slight_smile:

W Bristolu w listopadzie wprowadzono Clean air zone w „centrum”. Ale jednocześnie zakończono kawałek drogi, prowadzącej do wielkiej dzielnicy przemysłowej i autostrady M5. Tak się składa, że niestety pracuje w tej dzielnicy i najszybsza droga do pracy prowadzi przez tę właśnie strefę. A mój poczciwy golf zalicza się do śmiercionośnych siewców astmy i raka.
Wiec by nie płacić £9 dziennie miałem dwie opcje.
Zmienić samochód.
Nadłożyć 5 mil i jeździć przez małe wioseczki po drugiej stronie rzeki.
Wybrałem opcje 2.
Tak jak podejrzewam 99% właścicieli starych samochodów, użytkujący niedostępną dla nas drogę.
Ruch przez wioski wzrósł o jakieś 80%. Mieszkańcy ów wiosek zaczynaja już pisać petycje, protesty.
Suma sumarum ja muszę wyjeżdżać do pracy 10min wcześniej.
A najwiecej nieprzyjemności zyskali mieszkańcy wiosek na obrzędy miasta.

6 polubień

Ja, patrząc na metody siłowego wręcz zmuszania do przejścia na samochody elektryczne w Europie mam nieustające poczucie deja vu. Dokładnie tak samo było ze świetlówkami energooszczędnymi. Świetlówki te były koszmarnie drogie, ich energooszczędność była, delikatnie mówiąc, dyskusyjna w wielu wariantach zastosowania (np. w pomieszczeniach, w których światło zapala się często, ale na krótko), a ich produkcja i utylizacja były obciążające dla środowiska. Znając wszystkie wady tego rozwiązania ludzie powszechnie stawiali opór przed ich używaniem, co z kolei skutkowało wprowadzeniem zakazu sprzedaży żarówek tradycyjnych. Za to żarówki led, które były kolejnym etapem rozwoju źródeł światła, weszły na rynek jak w masełko bo widać było czarno na białym, że są od zwykłych żarówek i od świetlówek energooszczędnych pod każdym względem lepsze. I niepotrzebne były zakazy stosowania żarówek energooszczędnych, żeby ludzi przekonać do żarówek led.
Z elektrycznymi samochodami mamy powtórkę z rozrywki i może się okazać, że za 10 czy 15 lat wpadnie na rynek jakaś nowa, rewolucyjna technologia zasilania samochodów, albo usunięta zostanie jakaś bariera stojąca na drodze rozwoju obecnie opracowywanych technologii i zostaniemy z tymi milionami ton zużytych akumulatorów i lasem niepotrzebnych ładowarek jak Himilsbach z angielskim.

10 polubień

z zastrzezeniem ze to nie bedzie 10-15 lat. To trwa duzo duzo dluzej

1 polubienie

@6ghost9 @pawelorzech Kiedy zaprosicie do podcastu jakiegoś gościa? Np. Andrzeja, żeby go zapytać, czy żałuje, że został wygnańcem :slight_smile:

18 polubień

Jak coś kupi ciekawego

1 polubienie

Nie żałuje :slight_smile:

3 polubienia

ale raz ja jakiś czas mógłbyś sie dograć do odcinka :slight_smile:

1 polubienie

Ale te wolne poniedziałki… :slight_smile:

1 polubienie