­čąŻ VR pcmr

VR: ktos korzysta, testowa┼é rozwiazania, kupowa─ç, nie kupowa─ç? w najblizszym czasie wymieniam mojego pc na co┼Ť mocniejszego i chcia┼éem przyokazji dokupi─ç gogle do VR tylko nie wiem co:(
pomo┼╝ecie?
:slight_smile:

O, od┼Ťwie┼╝am to, bo widz─Ö na Twitterze jednego speca od VR @Voland i drugiego @voter101

1lajk

Ja nie mam VR, po prostu ┼Ťledz─Ö ca┼éy czas co si─Ö tam w ┼Ťwiecie VR dzieje, ┼╝eby wypatrzy─ç moment na kupienie headsetu, kt├│ry nie b─Ödzie mnie irytowa┼é wadami wieku dzieci─Öcego. Dlatego zam├│wi┼éem Oculus Questa dopiero kilkana┼Ťcie godzin temu :). Teraz pewnie wsi─ůkn─Ö w temat jeszcze bardziej - dostawa chyba jutro.

Na premier─Ö Quest to by┼é mobilny VR, kt├│ry mia┼é troch─Ö wad i np. w recenzji Quaza by┼éy one om├│wione, wi─Öc ostatecznie zrezygnowa┼éem. Mia┼é te┼╝ sporo zalet - cen─Ö, samodzielno┼Ť─ç, brak potrzeby u┼╝ywania latarni i rozstawiania czegokolwiek w mieszkaniu. Wczoraj Quaz da┼é zna─ç, ┼╝e wyeliminowano niemal wszystkie problemy i mega go rozwini─Öto, dlatego po nadrobieniu ostatniej konferencji Oculusa ju┼╝ d┼éu┼╝ej nie zwleka┼éem z zakupem. To co tam pokazali (plus opinie os├│b testuj─ůcych te rozwi─ůzania) przewa┼╝y┼éo ju┼╝ ca┼ékiem, bo teraz Quest nie b─Ödzie ju┼╝ tylko mobilnym headsetem z grafik─ů na poziomie PS VR, ale te┼╝ pe┼énoprawnymi goglami wpinanymi do komputera. Ludzie kt├│rzy to testowali i na codzie┼ä u┼╝ywaj─ů gogli o wy┼╝szym od┼Ťwie┼╝aniu raczej zgodnie twierdz─ům ┼╝e pod tym wzgl─Ödem r├│┼╝nicy nie wida─ç + ┼╝e OLED w Que┼Ťcie robi bardzo dobr─ů robot─Ö w grze, kt├│ra tam by┼éa odpalona (przez to, ┼╝e mia┼éa miejscami mroczne o┼Ťwietlenie - normalnie u┼╝ywa si─Ö raczej LCD bez takiej czerni).

Poza tym wchodzi ┼Ťledzenie d┼éoni (czyli do wielu rzeczy nie trzeba b─Ödzie w og├│le kontroler├│w), skanowanie realnego ┼Ťwiata i przenoszenie go do VR. P├│┼║niej jeszcze ma by─ç interfejs neuronowy do sterowania my┼Ťlami. Nie wiem jak to mo┼╝liwe, ┼╝e on dzia┼éa, bo jest w formie bransolety, no ale podobno dzia┼éa ju┼╝ teraz tak dobrze, ┼╝e devkity ju┼╝ rozes┼éali.

B─Ödzie te┼╝ przenoszenie ca┼éej mimiki twarzy do VR na potrzeby chatu, ale to chyba wymaga jakiej┼Ť przystawki rejestruj─ůcej usta albo w o├│le w Que┼Ťcie tego nie b─Ödzie - musz─Ö doczyta─ç. Generalnie polecam wideo, w kt├│rym w skr├│cie jest pokazane to co najwa┼╝niejsze:

Ja mam Rift S do PC i jestem mega zaskoczony jak dobrze dzia┼éa tracking. Mia┼éem bardzo ma┼éo do┼Ťwiadczenia z konkurencyjnymi rozwi─ůzaniami, wi─Öc ci─Ö┼╝ko mi si─Ö wypowiedzie─ç.

Rift jest zdecydowanie sensownie wyceniony, wygodny (nie trzeba latarnii) i działa mi ze wszystkimi grami, w które grałem. Z minusów jest kiepski refresh rate (tylko 80Hz) i kontrolery bez akumulatorów.

Warto sobie zarezerwowa─ç jakie┼Ť 2,5x2,5m przestrzeni do grania ÔÇô ja mam jakie┼Ť 1,5x3m i zdecydowanie to czu─ç.

Wspomniany wy┼╝ej Quest to te┼╝ spoko rzecz, chocia┼╝ ja bym w te ich obietnice nie wierzy┼é dop├│ki tego nie dostarcz─ů (i to pewnie w wersji z poprawkami). Wierz─Ö w nich mega mimo to, bo sama persona Carmacka to jest jaki┼Ť gwarant sukcesu.

Co do Carmacka - bardzo polecam jego wyst─ůpienie z drugiego dnia konferencji Oculusa, sporo bardzo ciekawych informacji, aczkolwiek g┼é├│wnie dot. Questa, np. ┼╝e ekrany maj─ů 90Hz, ale ┼╝eby je odblokowa─ç do grania na PC musieliby zrobi─ç jeszcze raz certyfikacj─Ö, bo maj─ů j─ů 72Hz (a zmniejszyli do tej warto┼Ťci, ┼╝eby podnie─ç wydajno┼Ť─ç i nie pomy┼Ťleli, ┼╝e do 90 b─Öd─ů musieli znowu przechodzi─ç formalno┼Ťci i pewnie tego nie zrobi─ů).

A ja oczywi┼Ťcie paln─ů┼éem g┼éupot─Ö, ┼╝e nie wida─ç r├│┼╝nicy pomi─Ödzy 72Hz a wy┼╝szym od┼Ťwie┼╝aniem, bo powinienem napisa─ç, ┼╝e pomi─Ödzy 72, a 80 ci testerzy nie widzieli r├│┼╝nicy. 120 Hz z Valve Index na pewno robi niesamowit─ů robot─Ö i jakbym mia┼é kupowa─ç co┼Ť PCMR, to zak┼éadaj─ůc du┼╝y bud┼╝et na pewno bym w to szed┼é (ale i komputer musi by─ç konkretny do tych 120 FPS├│w), a przy mniejszym Oculus Rift S, bo z Questem to tak jak poprzednik napisa┼é - na zapowiedzi nie ma sensu w pe┼éni liczy─ç. Teoretycznie podpi─Öty do PC mo┼╝e dor├│wna─ç i przewy┼╝szy─ç RIft S, ale nikt na to nie liczy, bo Qualcomm musia┼é by im da─ç du┼╝o wi─Ökszy dost─Öp do swojego procesora ┼╝eby mogli dekodowa─ç du┼╝o wi─Öcej danych. Link kt├│ry zapowiedziano to tylko 150 Mbps, kt├│re nie da takiej jako┼Ťci jak Oculus S.

Natomiast za nic w ┼Ťwiecie nie poszed┼ébym w HTC Cosmos - ten headset to dla mnie du┼╝e nieporozumienie. No chyba ┼╝e faktycznie mocno poprawi─ů tracking, tak jak zapowiadaj─ů, ale to ju┼╝ wola┼ébym dorzuci─ç do Indexa, albo wzi─ů─ç ta┼äszego Oculusa S.